2021-09-23

”Kollektiv­trafiken klarar inte miljard­förlusterna”

Kollektivtrafiken kommer inte klara av att hantera de ekonomiska underskotten till följd av pandemin på egen hand. Nu krävs kraftfulla och konsekventa politiska beslut på alla nivåer som ökar kollektivtrafikandelen, höjer intäkterna, minskar kostnaderna och undviker nya kostnadsökningar, skriver Kristoffer Tamsons (M), Ulrika Frick (Mp) och Tommy Levinsson (S) i en debattartikel i Svenska Dagbladet 23 september 2021.

Kollektivtrafiken kommer inte klara av att hantera de ekonomiska underskotten till följd av corona­pandemin på egen hand. Det visar en ny rapport som konsult­bolaget WSP tagit fram på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik.

Med en resande­minskning på 42 procent under 2020 är kollektiv­trafiken ett av de färdmedel som drabbats hårdast under pandemin. Samtidigt har trafiken körts i samma omfattning som 2019, med mycket stora intäkts­förluster som följd. Jämfört med 2019 minskade biljett­intäkterna med 7,2 miljarder kronor 2020. Förluster som i år kommer växa till 7,3 miljarder kronor enligt vår senaste prognos.

Hittills har de uteblivna biljett­intäkterna täckts genom ökad skatte­finansiering. Regionerna ökade sitt tillskott med 3,2 miljarder kronor och kommunerna med 150 miljoner kronor förra året, medan staten kompenserade de regionala kollektiv­trafik­myndigheterna med 3 miljarder kronor. Lika stort stöd har utlovats för 2021 och för 2022 1 miljard kronor. Om inte de regionala kollektiv­trafik­myndigheterna ökat sina övriga affärs­intäkter hade skatte­finansieringen behövt höjas än mer. SL lyckades exempelvis öka sina övriga intäkter med nästan en halv miljard kronor förra året.

De stora intäkts­förlusterna kommer att fortsätta. I Svensk Kollektiv­trafiks undersökning Kollektiv­trafik­barometern uppger 7–8 procent av dem som tidigare åkt kollektivt, eller växlat mellan kollektiv­trafik och bil, att de inte kommer återvända efter pandemin. I andra undersökningar ligger andelen betydligt högre.

För att analysera olika scenarier har WSP gjort en så kallad backcasting­studie om vilka åtgärder som krävs för att de regionala kollektiv­trafik­myndigheternas intäkter senast år 2025 ska vara på samma nivå som 2019.

En tydlig slutsats är att de regionala kollektiv­trafik­myndigheterna kommer få svårt att hantera de ekonomiska underskotten på egen hand utan att göra stora biljett­pris­höjningar – höjningar som kommer att minska resandet med kollektiv­trafiken. Alternativt krävs fortsatt hög skatte­finansiering. Det gäller oavsett om resande­tappet är 8 procent eller 25 procent. Men om regionerna måste fortsätta med hög skatte­finansiering så kommer de behöva använda pengar till att finansiera kollektiv­trafiken som annars kunde ha använts i sjukvården.

Ett annat alternativ är att staten ökar kollektiv­trafik­resandet genom att förändra olika ekonomiska styrmedel. Men, om resandet med kollektiv­trafiken ligger kvar på en mycket låg nivå så kan även det vara otillräckligt, varpå det krävs fortsatt hög skatte­finansiering.

Det som återstår om åtgärderna inte genomförs eller inte görs i tillräcklig omfattning är att de regionala kollektiv­trafik­myndigheterna måste dra in turer eller lägga ned hela linjer, med minskat kollektiv­trafik­resande och minskad samhälls­nytta som följd.

För undvika utbuds­minskningar och biljett­pris­höjningar och för att öka, i stället för att minska, kollektiv­trafikens samhälls­nytta har Svensk Kollektiv­trafik tagit fram ett program för omstart av kollektiv­trafiken. I programmet föreslår vi bland annat att:

  • Staten ska fortsätta att kompensera de regionala kollektiv­trafik­myndigheterna för biljett­intäkts­tappet.
  • Reseavdraget reformeras till en avstånds­beroende och färdmedels­neutral skatte­reduktion. Reformen kommer förbättra möjligheterna för att bo och arbeta i landsbygd, samtidigt som antalet kollektiv­trafik­resor ökar med cirka 3 procent och biljett­intäkterna ökar med 500–600 miljoner kronor per år samtidigt som koldioxid­utsläppen minskar med över 200 000 ton per år.
  • Förmånsskatten tas bort på månadskort och årskort i kollektiv­trafiken. Förslaget kommer öka kollektiv­trafik­resandet med 2,8 procent, höja biljett­intäkterna med 500–700 miljoner kronor per år och minska klimat­utsläppen med 28 000 ton per år.
  • Efterlevnaden ökas av förmåns­beskattning av gratis arbetsplats­parkering. Om alla som har subventionerad jobb­parkering skulle betala skatt för förmånen kommer kollektiv­trafik­resandet öka med 3,7 procent och klimat­utsläppen minska med 154 000 ton per år.
  • Momsen sänks på kollektiv­trafik från 6 till 0 procent. I stället för att införa enhetlig moms på cirka 25 procent, som skulle höja biljett­priserna kraftigt och minska resandet med kollektiv­trafiken med 20 procent enligt tidigare analyser, bör momsen sänkas till 0 procent. Detta kommer öka intäkterna med 1,3 miljarder kronor per år.
  • Staten måste ta alla kostnader för signalsystemet ERTMS ombord­utrustning. Ombord­utrustningen för det nya systemet kommer att öka de regionala kollektiv­trafik­myndigheternas och tågföretagens kostnader med totalt 16 miljarder kronor. Kostnader som kommer pressa upp biljett- och godspriserna, minska tågresandet med 1,3 procent och gods­transporterna på tåg med 1,4 procent och öka klimat­utsläppen med drygt 300 000 ton till 2035.
  • Skattebefrielsen behålls av hög­inblandade bio­drivmedel. Över 92 procent av de regionala kollektiv­trafik­myndigheternas busstrafik drivs med förnybara drivmedel och el. Om skatte­befrielsen av höginblandad HVO och RME tas bort kommer kostnaderna stiga med 760 miljoner kronor per år.
  • Kollektiv­trafikens finansiering ses över och kompletteras. Kollektiv­trafiken ökar människors tillgänglighet till samhället, skapar hållbar tillväxt och minskar klimat­utsläppen. För att klara en fortsatt utbyggnad av kollektiv­trafiken och öka stabiliteten i kollektiv­trafikens finansiering behöver finansieringen av kollektiv­trafiken ses över och kompletteras.

Vi vill inte bara tillbaka till den situation som rådde före pandemin. Vi vill gå vidare och stärka och utveckla Sverige genom en grön och socialt hållbar omstart där kollektiv­trafiken används som ett verktyg för minskade klimat­utsläpp, minskat utanförskap och vidgade arbets­marknads­regioner.

Men då krävs det framsynta, kraftfulla och konsekventa politiska beslut i regeringen, riksdagen, regioner och kommunerna som ökar kollektiv­trafik­andelen, höjer intäkterna, minskar kollektiv­trafikens kostnader och undviker nya kostnads­ökningar. Beslut som säkrar omstarten av Sverige.

Kristoffer Tamsons (M)
trafikregionråd Region Stockholm, ordförande Svensk Kollektivtrafik

Ulrika Frick (MP)
regionråd Västra Götalandsregionen, 1:e vice ordförande Svensk Kollektivtrafik

Tommy Levinsson (S)
regionråd Region Västmanland, ordförande, 2:e vice ordförande Svensk Kollektivtrafik

Länk till debattartikeln i Svenska Dagbladet