2019-09-27

”Markera i Bryssel för svenska biodrivmedel”

Om EU drar tillbaka möjligheten för skattebefrielse för rena biodrivmedel hotas de svenska satsningarna, skriver Svensk Kollektivtrafik tillsammans med flera debattörer i Svenska Dagbladet den 27 september 2019.

Den svenska kollektivtrafiken körs till över 90 procent på rena biodrivmedel och el. Flera svenska åkeri- och kollektivtrafikföretag har idag i princip helt fossilfria transporter. EU hotar nu att göra detta framgångsrika arbete omöjligt genom att ta bort den möjlighet Sverige har till skatteundantag för rena biodrivmedel.  Nu krävs en kraftsamling av den svenska regeringen. Näringslivet står bakom.

 

De svenska villkoren för biodrivmedel formas på gott och ont av EU-kommissionen i Bryssel. På gott eftersom det är bra med en enhetlighet på en stor marknad, på ont eftersom man i Bryssel inte beaktar de villkor som finns på den svenska marknaden. Tjänstemännen i Bryssel underskattar den starka samsyn som finns mellan politik och näringsliv att uppnå världsunika klimatmål.

 

Under flera år har Sverige sökt, och fått ett undantag från de så kallade statsstödsreglerna för att kunna minska skatten på de biobaserade drivmedlen för att göra dem konkurrenskraftiga. Det har varit nödvändigt eftersom produktionen fortfarande är relativt liten, och att teknikutvecklingen är snabb eftersom vi är i början av omställningen. De fossila drivmedlen har fördelen av 100 års försprång.

 

Idag finns både befintlig produktion och planer på att bygga fler anläggningar för produktion av biodrivmedel i Sverige. Om EU drar tillbaka möjligheten för skattebefrielse för rena biodrivmedel hotas satsningarna.

 

Sverige visar att det går. En stark satsning görs på hållbara biodrivmedel, i hela samhället. Kollektivtrafiken är ett gott exempel, och flera företag som Swedavia, Södra och Arla siktar i Fossilfritt Sveriges transportutmaning på att ha helt fossilfria transporter före 2030. Allt fler åkeriföretag profilerar sig med fossilfria transporter, och kloka transportköpare ställer höga klimatkrav. Men det går bara om det finns tillgång på rena biodrivmedel.

 

Om EU drar undan möjligheten till skatteundantag kommer de högre drivmedelspriserna kosta bara kollektivtrafiken en miljard kronor per år. Kostnaden kan tvinga bussföretagen, och åkerier, att gå över till vanlig diesel med idag endast 20 procent koldioxidreduktion, klimatpåverkan ökar då mycket kraftigt. Om de rena biodrivmedlen slås ut ökar utsläppen med just under 1,5 miljoner ton koldioxid, vilket är nästan en tiondel av vägtrafikens årliga utsläpp. Vi ökar dessutom beroendet av importerade fossila drivmedel.

 

För att göra sig hörd i EU måste den svenska regeringen höja rösten betydligt mot tidigare, och genom en kraftsamling på plats i Bryssel förankra den svenska positionen. Skattefrågan för de rena biodrivmedlen är en ödesfråga för de kommande tio åren. Utan dem klarar vi troligen inte målet att uppnå en 70 procentig reduktion av koldioxidutsläppen till 2030. Senast Sverige gjorde en kraftfull markering i Bryssel var kring undantaget för det svenska snuset – är inte biodrivmedlen värda samma insats?

 

Produktion och utveckling av hållbara biodrivmedel är och kan bli en svensk paradgren. Vi har tekniken, forskningshöjden och råvarorna. Redan idag producerar svenska företag en etanol som har en världsunikt hög klimatprestanda. Vi ligger i framkant kring utvecklingen av skogsbaserade drivmedel och biogasandelen i det svenska gasnätet ligger över 90 procent. För att kunna förvalta detta behövs ett långsiktigt förhållningssätt till EU. Vi är många som skulle stötta svenska regeringen i en sådan satsning.

 

Jakob Lagercrantz, VD, 2030-sekretariatet

Svante Axelsson, VD, Fossilfritt Sverige

Gustav Melin, VD, Svebio

Rickard Gegö, VD, Sveriges Åkeriföretag

Helena Leufstadius, VD, Svensk Kollektivtrafik

Anna Grönlund, Branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag

Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef, Transportföretagen

Hanna Björk, Hållbarhetschef, Västtrafik

Iris Rehnström, Miljö- och hållbarhetsansvarig, Skånetrafiken

Johan Böhlin, Strateg drivmedel och energi, Trafikförvaltningen Region Stockholm

Thomas Tscherning, Divisionschef för expressverksamheten, Bring

Fredrik Landegren, VD, TRB

Johan Nyblom, VD, Widrikssons Åkeri AB

Henrik Brodin, Program Manager Fossilfritt Södra, Södra

Karin Varverud, Grundare och delägare, Energifabriken

Alarik Sandrup, Näringspolitisk chef, Lantmännen

Lars Lind, VD Adesso BioProducts AB

Tomas Nilsson, VD Sekab

Andreas Teir, VD, Neste Sverige

 

Länk till debattartikeln i Svenska Dagbladet