I uppropet kräver branschföreträdarna för järnvägens intresseorganisationer och godsoperatörers vd:ar att den nya regeringen, inklusive C och L, beslutar att staten tar ansvar för finansiering av ombordutrustning, livscykelkostnad och alla införanderisker. I detta krav ligger också att se över utrullningsplanen och optimera den med grannländerna. Risker och kostnader kopplade till ombordutrustningen bör ses som en del av statens ansvar för infrastrukturen och finansieras solidariskt via skattsedeln, i stället för att drabba alla de passagerare och godsköpare som aktivt valt ett hållbart transportmedel.
Svensk Kollektivtrafiks järnvägspolitiska strategigrupp har ytterligare ståndpunkter i frågan utöver de krav som nämns i uppropet och föreslår även att:
• uppdateringsfrekvensen i ERTMS måste begränsas
• ersättning och ansvar för ombordutrustning behöver utredas
• effekt av utbytet av ställverk inte får sammanblandas med ERTMS-utbyggnaden
• parallelldrift (ATC/ERTMS) måste tillåtas under utbyggnadsperioden
• utbyggnaden inte bör ske i ”öar” utan att större stråk driftsätts samtidigt
• tidplan och versionsval planeras tillsammans med våra grannländer
• tidplanen för utbyggnaden behöver revideras efter att branschen gjort ett omtag.
Kontaktperson: Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik