Transportstyrelsen fattar beslut efter samråd om vilka taxor som ska tillämpas på tillsynsuppdrag varje år, men trots det har de under flera år skapat stora överskott i verksamheten. De föreslår därför sänkningar av avgifterna till nivåer som ligger under verksamhetens faktiska kostnader. I flera av fallen kommer sänkningarna inte till del hos de organisationer och personer som betalat för mycket utan hos helt andra parter, t ex för yrkeskompetensbevis.
Förslaget innehåller också nya avgifter för tillsyn enligt tåg- och busspassagerarförordningarna.
Transportstyrelsen skriver om de stora osäkerheter som den upplever om vem omfattas av tillsynen och hur det ska gå till. Det är därför allvarligt att man även här föreslår tillsyn på timtaxa, där branschen riskerar att få betala för myndighetens osäkerhet och verksamhetsutveckling.
Problematiskt är också att både Transportstyrelsen och Konsumentverket i och med detta kommer att idka tillsyn inom samma frågor och mot samma trafikföretag fast utifrån olika lagrum. Det finns risk att den ena myndigheten sätter krav som är motstridiga mot varandra.