Konkreta frågor och förslag diskuterade, bl a:
- Varför det är skillnader mellan transportslagen gällande författningar och ansvar för verksamhetsutövare och myndigheter? Sjö- och luftfart har idag lagstiftning för hamnskydd, sjöfartsskydd och luftfartsskydd och Transportstyrelsen ett tydligt ansvar för föreskrifter och tillsyn. Väg- och järnvägstrafiken däremot saknar motsvarande reglering och ett utpekat tillsynsansvar.
- Ett security management system (SeMS) bör införas för järnvägs- och kollektivtrafik och omfatta alla aktörer eftersom det stärker det gemensamma engagemanget och säkerhetskulturen genom systematisk bedömning av säkerhetsrisker och rapportering av säkerhetshändelser.
- Stationsförvaltningen är idag uppdelad på flera parter och övergripande ansvarig saknas (”Station manager”)
- Det förs inte någon nationell statistik över brott som begås på allmänna transportmedel och dess stationer, terminaler eller busshållplatser. Orsaken är att kollektivtrafiken inte har egna brottskoder i Brottskodförteckningen och ingen aktör har uppdraget att sammanställa nationell statistik över inträffade brott inom kollektivtrafiken.