2018-05-31

Onyanserad kritik i bussrapport

Sveriges Bussföretags senaste rapport, ”Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder” är onyanserad. Rapporten ger kritik på en övergripande nivå - men säger inget om vilka val som har gjorts.

För nio år sedan tog Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik fram rapporten ”Avtalsprocess för fördubblad kollektivtrafik”. 2013 gjordes en revidering och därefter har bilagorna uppdaterats, nu senast miljöbilagorna. Modellavtalen och tillhörande bilagor är ett stöd när våra medlemmar ska upphandla trafik och inget tvång.

Både Svensk Kollektivtrafik och SKL anser givetvis att de bör användas, men om de inte används är det snarare ett tecken på att de bör utvecklas. Våra medlemmar handlar upp kollektivtrafik på ett väl genomtänkt sätt. Varje upphandling har sina unika förutsättningar och eventuella tillägg eller avsteg från modellavtal eller bilagor är därför medvetna val på satsningar som förväntas gynna resenären, stimulera ett ökat kollektivtrafikresande och minska klimatutsläppen. Vad som höjer kvaliteten och är den bästa lösningen för att minska utsläppen är politiska val som beror på en rad olika faktorer. Likaså hur ansvar fördelas mellan beställare och operatör i avtalet.

Partnersamverkan måste därför revidera och modernisera de dokument som Sveriges Bussföretag bygger sin kritik på. Det handlar inte om att RKM avviker från några avtalsrekommendationer eller standarder - RKM har frihet att beställa det man behöver.

Läs mer om Avtalsprocesssen