På webbinariet presenterade Karin Brundell-Freij resultaten från rapporten och sedan blev det expertkommentarer från Anna Pernestål från KTH och Jonas Eliasson från Trafikverket och Linköpings universitet. Avslutningsvis fick representanter från Partnersamverkan kommentera rapporten och presentationerna.
Rapporten "Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken" visar att förarlösa fordon kan komma att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Frågorna är många och även om helt förarlösa fordon sannolikt ligger långt fram i tiden, är det hög tid att diskutera de utmaningar och möjligheter som förarlösa fordon för med sig för kollektivtrafiken.
Se hela webbinariet och läs rapporten här
På bilden: Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag; Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik; Paul van Doninck, Jernhusen, Björn Westerberg, Tågföretagen och Peter Haglund, sektionschef SKR.