2017-03-22

Lyft kollektivtrafik med smart teknik

Ny teknik gör det möjligt att åka kollektivt på nya sätt, både på landsbygden och i staden. Men den nya tekniken kommer inte att lösa allt, skriver Helena Leufstadius och Lars Sandberg i tidningen Land den 22 mars 2017.

Digitaliseringen kommer sannolikt att förändra vårt resande. Men om de digitala tjänsternas fördelar ska bli verklighet både i storstad och landsbygd går det inte att luta sig tillbaka och tro att den nya tekniken kommer att lösa allt. Tjänsterna som ska ändra vårt resande är inte nya. Det handlar om bilpooler, samåkning, delning och uthyrning av bilar, lånecyklar och taxiliknande tjänster som till exempel Uber.
Det nya är att vi med digitala verktyg kan paketera olika tjänster och därmed göra det enklare att åka tillsammans, dela bilar och cyklar med varandra för att minska behovet av egen bil och göra resandet billigare.
I dag finns de flesta mobilitetstjänsterna i de större städerna. Användarna är i genomsnitt yngre och mer välutbildade och än befolkningen i allmänhet. På landsbygd och mindre orter är utbudet ofta begränsat till ideella initiativ. Hur stort delad mobilitet kommer att bli är svårt att säga. Försöken att öka samåkningen har hittills inte gett vidare resultat. De digitala samåkningsplattformar som vuxit fram har bara ökat samåkningen marginellt. Den främsta utmaningen för samåkning är att få människor att vilja samåka.
Skepsisen mot att åka tillsammans med obekanta är utbredd. Många vill resa i egen bil för att få en stund för sig själv. Det finns också en rädsla för övergrepp. Dessa problem kan vara mindre på små orter där människor oftare känner varandra.
För att öka samåkningen krävs långsiktigt och systematiskt arbete för att ändra människors beteende. Det är inte självklart att delningstjänsterna kommer att minska biltrafiken. Forskningen visar att biltrafiken kan öka när tjänsterna gör det billigare att resa. Tjänsterna tar inte bara resenärer från biltrafiken, utan även från kollektivtrafiken.
Myndigheten Trafikanalys slutsats är att samhället måste styra utvecklingen mot ett hållbart och klimatsmart transportsystem. Annars riskerar delningstjänsterna leda till ökad biltrafik och stigande klimatutsläpp.
För att kollektivtrafikresandet inte ska minska är det viktigt att de nya delningstjänsterna kompletterar, och inte konkurrerar med, kollektivtrafiken eller att länstrafikbolagen integrerar tjänsterna i den övriga kollektivtrafiken.
De nya delningstjänsterna kan göra det billigare att resa, öka tillgängligheten och minska klimatutsläppen, men då räcker det inte med appar och webverktyg. Det behövs långsiktigt och systematiskt arbete på lokal, regional och nationell nivå för att sprida digitaliseringens fördelar till alla delar av landet. Då kan digitaliseringen stärka och utveckla landsbygden för att hela Sverige ska leva.

Helena Leufstadius, VD Svensk Kollektivtrafik, och Lars Sandberg, analytiker Svensk Kollektivtrafik

Länk till artikeln i Land