Här finns våra aktuella remissvar samlade. Remissvar från tidigare år hittar du i vårt remissarkiv till vänster.
-
Konsekvensutredningar kräver bättre kalkyler
Svensk Kollektivtrafiks remissvar gällande Finansdepartementets promemoria om Bättre konsekvensutredningar.
-
Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort
I dag skattesubventionerar staten förmånsbilister med miljöbil och personer som fått cykel som löneförmån. Nu föreslår Finansdepartementet att även elektricitet vid laddning av personbil ska...
-
Alltför svaga klimatförslag från Trafikanalys
Många av förslagen som Trafikanalys presenterar i sin rapport om transportsektorns klimatomställning är alltför svaga. Dessutom saknas förslag som leder överflyttning från bil till kollektivtrafik...
-
Konkreta klimatförslag till regeringen
Förslagen i utredningen kring lokal och regional klimatomställning inför den klimatpolitiska handlingsplanen är inte tillräckligt kraftfulla.
-
Bra målstruktur för ökat cyklande – gör likadant med kollektivtrafiken
VTI har tagit fram en välskriven och välbehövlig rapport om målstruktur för att öka cyklandet i Sverige och motsvarande rapport borde kunna tas fram för kollektivtrafik för att få en tydlig och sta...
-
Ekonomiskt stöd för nationellt biljettsystem
Trafikverket fick i regeringens uppdrag att föreslå utformning av ekonomiskt stöd för att utveckla regionala biljettsystem för ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter. Svensk...
-
Kritik mot regeringsförslag om sänkt drivmedelsskatt
Skatt på bensin och diesel ska inte sänkas, inte ens tillfälligt. Det försämrar förutsättningar för att göra hållbara resval, ökar utsläppen och ökar bilens konkurrenskraft gentemot kollektivtrafik...
-
Massiv kritik mot att behålla reseavdraget
Regeringens förslag om att behålla och höja reseavdraget för bilpendlare kommer att öka kostnaderna för fusk och fel till 3,1 miljarder kr per år, minska kollektivtrafikandelen, öka klimatutsläppen...
-
Ta bort stationsavgiften på Arlanda flygplats
Ta bort stationsavgiften på Arlanda Central, eller så ska staten finansiera den fullt ut. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i remissvaret angående Arlanda flygplats – en plan för framtiden (Ds...
-
Smartare passagerarregler både möjligt och nödvändigt
Den svenska lagen måste komma närmare de europeiska passagerarförordningarna. Det är nödvändigt för att öka enkelhet och trygghet för resenären och skapa en rationellare och kostnadseffektivare...
-
Avgiftsmodellen måste skapa balans mellan parterna
Svensk Kollektivtrafik ställer sig bakom de förslag som redovisas i Trafikverkets rapport rörande Inriktning kvalitetsavgifter men det kräver en konsekvensanalys för alla berörda parter, inklusive...
-
Sverige måste bli ett transporteffektivt samhälle
För att klimatmålen ska kunna uppnås måste Sverige bli ett transportpolitiskt samhälle, där trafikarbetet med bil, lastbil och flyg minskar och andelen kollektivtrafik, gång och cykel ökar.
-
Lättare att kolla berättigad student
Det måste bli lättare att kontrollera vem som är berättigad student. Det sammanfattar Svensk Kollektivtrafiks remissvar till Universitetskanslerämbetet.
-
Goda förslag för att nå 1,5-gradersmålet
För kollektivtrafiken är det viktigt att Sverige verkar aktivt för att de rena och höginblandade biodrivmedlens ska ha fortsatt skattebefrielse och att de ses som hållbara drivmedel inom EU. Därför...
-
Förslag om passageavgift skapar oförutsägbarhet
Svensk Kollektivtrafik avstyrker Trafikverkets föreslagna ändringar om passageavgift vid omledning av tåg i Järnvägsnätsbeskrivningen.
-
Glöm inte att räkna med fusket
Svensk Kollektivtrafik håller med Finansdepartementets förslag i pm:et om utökad skattelättnad för arbetsresor. Däremot finns det brister i promemorians konsekvensanalys.
-
Transportstyrelsens förändrade prislista
Varje år skickar Transportstyrelsen ut ett remissförslag på förändringar i sin prislista för tillsyn och registervård. Även i år svarar Svensk Kollektivtrafik att det inte är rimligt att föreslå at...
-
Ändrad tidplan riskerar att påverka hela kollektivtrafiksystemet
Trafikverkets förslag på ändring av tidplan för tidtabellerna i T23 riskerar att få långtgående konsekvenser för branschens aktörer och riskerar att skada resenärernas förtroende för kollektivtrafi...
-
Bristande förslag om upphandlingstillsyn
I Finansdepartementets pm om att skapa en effektivare upphandlingstillsyn föreslås att Konkurrensverket ska ges utökade sanktions-och utredningsmöjligheter vid tillsynen över bland andra lagen om...
-
Folkhälsomyndighetens konsekvensutredning
Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m. samt myndighetens föreskrifter och allmänna råd om smittskyddsåtgärder mot sjukdomen covid-...
-
Inspel: Så här vill branschen fördela biljettstödet
Trafikverket har av regeringen fått i uppdrag att föreslå hur ett ekonomiskt stöd till regionerna ska utformas för att de ska kunna utveckla och samordna sina biljettsystem. I ett inspel till...
-
Parkeringsförbud för elsparkcykeln på gångbanan
Förslaget om förbud att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar är positivt. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar rörande...
-
Premiera kollektivtrafiken istället för att sänka skatt på bensin
Skatt på bensin och diesel ska inte sänkas, inte ens tillfälligt, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar rörande Finansdepartementets promemoria. Att premiera och göra bilresande billigare...
-
Transportörer ska inte utföra ID-kontroller
Svensk Kollektivtrafik motsätter sig förslaget om att transportörer ska genomföra identitetskontroller. Vi anser att identitetskontroller ska utföras av polisen. Det är inte rimligt att transportör...
-
Ändra reglerna för B-körkort för att säkra miljövänliga resor
För att samhällsviktiga sjuk- eller färdtjänstresor i specialfordon ska kunna köras fossilfritt i framtiden måste regeringen införa en nationell undantagsmöjlighet i svensk lagstiftning. Det framgå...
-
Automatiserade fordon
Svensk Kollektivtrafik bifaller Transportstyrelsens förslag att komplettera ansökan om tillstånd för att bedriva försök med automatiserade fordon med ett utlåtande från någon som är organisatoriskt...
-
Negativa konsekvenser för kollektivtrafiken om Trafikverkets plan genomförs
Trafikverkets förslag på besparingar i den nationella planen leder till negativa konsekvenser för kollektivtrafiken, bland annat sämre underhåll, hastighetsnedsättningar och minskad tillgänglighet....
-
Positivt regeringsbesked i drivmedelsfrågan
Regeringen har meddelat att de inom kort kommer att lämna in en ansökan till EU-kommissionen om fortsatt statsstödsgodkännande för att skattebefria höginblandade flytande biodrivmedel i 10 år.
-
Lyft regional trafik i EU-paketet för grön mobilitet
Glöm inte bort det regionala perspektivet på järnvägen vid de regleringsändringar och översyner som föreslås. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar för EU-kommissionens paket för...
-
Upphävande av kollektivtrafiklagen
Svensk Kollektivtrafik ställer sig positiv till Regeringens förslag om att covid-19-lagen ska upphöra att gälla sista mars istället för sista maj i år.
-
Välj kollektivtrafik för hållbarare tjänsteresor
Det är positivt med fastställda mål om minskade koldioxidutsläpp från statliga myndigheters tjänsteresor och där är kollektivtrafiken är en viktigt alternativ för att nå målen. Det framgår av...
-
Bra att beakta samhällsintressen – men inte för mycket administration
Svensk Kollektivtrafik ställer sig bakom Finansdepartementets promemoria om samhällsintressen vid offentlig upphandling.
-
Positivt förslag om reseavdraget
Regeringens förslag om ersätta reseavdraget med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion, som skickats ut på remiss, kommer att öka kollektivtrafikandelen, höja biljettintäkterna,...
-
Gärna mobilitetstjänster men lös parkeringenproblematiken
Det är positivt med mobilitetstjänster och att eldrivna enpersonsfordon blir en del av det totala utbudet av kombinerbara transporttjänster till resenärerna. Samtidigt måste det understrykas att en...
-
Elvägar gynnar inte regional kollektivtrafik
Elvägar är intressanta men det är tveksamt om det kommer att bli ett realistiskt alternativ för regional kollektivtrafik, bland annat på grund av linjesträckningar och vilken sorts el som...
-
Vaccinationsbevis i långväga kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik har svarat på regeringskansliets promemoria Vaccinationsbevis på serveringsställen och i andra verksamheter, smittskyddsåtgärder i långväga kollektivtrafik och förlängning av...
-
Ansvarsfrågan vid automatiserad körning
Svensk Kollektivtrafik har svarat på Infrastrukturdepartementets promemoria om Ansvarsfrågan vid automatiserad körning samt förändrade regler för att främja användandet av geostaket.
-
Sänkt energiskatt på bensin och diesel
Finansdepartementets förslag om att sänka energiskatten på bensin och diesel kommer att få negativa konsekvenser för kollektivtrafiken.
-
Förlängd skatte- och avgiftsfrihet för förmån av fri parkering
Svensk Kollektivtrafik ställer sig negativa till Finansdepartementets förslag att förlänga skattefriheten för förmån av fri parkering i anslutning till arbetsplatsen. Det kommer att minska...
-
Förtydligade kriterier och flexibla standarder önskas
Förtydliga hur funktionskrav och kriterier för t ex självbetjäningsterminaler ska följas upp, annars blir direktivet svårt att leva upp till, framgår i remissvaret rörande utredningen om...
-
Brottsförebyggande roll underskattas
Det är positivt att utredningen "Kommuner mot brott" föreslår att kommunerna ska bedriva ett lagstadgat samordnande brottsförebyggande arbete. Däremot saknas synen på det regionala perspektivet sam...
-
RKM redan bäst i klassen på miljöarbete
Svensk Kollektivtrafik deltar gärna i det fortsatta arbetet kring klimatdeklarationer för andra trafikslag än flyg, inte minst för att visa hur våra medlemmar redan driver ett ambitiöst miljöarbete...
-
Prioritera RKMs resenärer på järnvägsnätet
Prioritera vardagsresande, stoppa höjda avgifter och bättre samråd med branschen. Det är några av de punkter som lyfts i remissyttrandet till Trafikverket gällande Järnvägsnätsbeskrivning 2023.
-
Förenkla rutinerna för hittegods för resenären
Ett enhetligt regelverk för hittegods för de resor som regionala kollektivtrafikmyndigheter ansvarar för vore önskvärt. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i remissvaret på Justitiedepartementets...
-
Covid 19: Minskade befogenheter men fortsatt beredskap
Svensk Kollektivtrafik håller med regeringens förslag att i januari ta bort de delar i covid 19-lagen som ger dem rätt att besluta att kollektivtrafik inte får bedrivas.
-
Våra medlemmar är viktiga för klimatanpassningen
Våra medlemmar spelar en avgörande roll i det transporteffektiva samhället och ligger långt framme i elektrifieringen inom transportområdet, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar gällande...
-
Kritik mot ändrade orsakskoder
Yttrandet om Trafikverkets remiss om Järnvägsnätsbeskrivningens avvikelsemeddelande innehåller kraftfull kritik. Remisstiden var alldeles för kort, de föreslagna förändringarna betydande och framfö...
-
Önskas: Generella tillstånd för ordningsvakter i kollektivtrafiken
Befogenheter för att fastställa identitet i samband med biljettkontroll måste förtydligas. Dessutom krävs ändringar gällande envarsgripanden för att kunna bedriva kontrollverksamhet för resande uta...
-
Förslag för bättre efterlevnad för yrkesförare
Modernisering av reglerna för digitala verktyg för kontroller och taxiförarlegitimation och djupare samverkan mellan myndigheterna. Det är några av förslagen i Svensk Kollektivtrafiks remissvar på...
-
Orimliga avgiftskrav från Transportstyrelsen
Transportstyrelsens årliga förslag på avgiftsförändringar får återigen kraftig kritik från Svensk Kollektivtrafik. Förslagen har stor påverkan på branschen och är inte alls att likna vid...
-
EU-kommissionens förslag om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen
Subventionerad infrastruktur för alternativa drivmedel och laddning av elfordon, tillräckligt kapacitet i elnäten och EU-initiativ som drar åt samma håll. Det är några av förutsättningarna för att...
-
EU-kommissionens förslag till energiskattedirektiv
Svensk Kollektivtrafik stöder EU-kommissionens förslag att skatt på drivmedel ska baseras på dess energiinnehåll och miljöprestanda, i stället för på volym som i det gällande direktivet. Däremot bö...
-
Öka kraven på samråd i kommunal planering
De hållbara färdsätten gång, cykel och kollektivtrafik behöver vara normen för nuvarande och framtida samhällsplanering. Kollektivtrafiken har en avgörande roll i detta och borde synas betydligt me...
-
Kritik mot borttagande av skatteundantaget för rena och höginblandade biodrivmedel
Svensk Kollektivtrafik ställer sig starkt negativ till Utfasningsutredningens förslag om att Sveriges skatteundantag för flytande rena och höginblandade biodrivmedel ska tas bort snarast möjligt oc...
-
Upphäv förordningen så snart det är möjligt
Svensk Kollektivtrafik har inga invändningar mot regeringens förslag om att begränsningsförordningen ska fortsätta att gälla till och med januari 2022 för att minska risken för smittspridning. I...
-
Remiss: Fördela sänkningen av banavgifterna proportionerligt
Banavgifterna kommer tillfälligt att sänkas som en följd av EUs återhämtningsplan efter pandemin men det krävs en lagändring för att det ska kunna genomföras i Sverige. Infrastrukturdepartementets...
-
Transportstyrelsen justerar krav för taxiförare
Svensk Kollektivtrafik har gett synpunkter på Transportstyrelsens omarbetningar för kompetenskrav för taxiföretagare och taxiförare.
-
Skrivelse angående kollektivtrafikens anpassning av smittskyddsåtgärderna för covid-19
Svensk Kollektivtrafik har skickat en skrivelse till Arbetsmiljöverket med frågor kring öppningen av samhället efter pandemin och hur de resonerar kring vilka konsekvenser regeringens beslut kan få...
-
Bra med förbättrad uppkoppling men glöm inte arbetspendlarna
Regeringen har låtit remittera en rapport från PTS (Post- och Telestyrelsen) som avser förslag på vissa riktade satsningar för att förbättra uppkopplingen av internet ombord. Det är positivt med...
-
Ta bort förmånsskatten på kollektivtrafiken
Inför skattelättnad för biljetter till kollektivtrafiken - inte bara för miljöbil och cykel - genom att jämställa förmånsbeskattningen av periodbiljett till kollektivtrafiken med miljöbil som...
-
Glöm inte kollektivtrafiken när allt öppnar upp
När det nu börjar bli dags för motionslopp, demonstrationer och mässor igen: Glöm inte behovet av en aktiv dialog med berörd regionala kollektivtrafikmyndighet och god framförhållning för att undvi...
-
Tydligare krav behövs i svenska CVD
Efter att EU förra året antog Clean Vehicle Directive (CVD), har regeringens förslag om förändringar i direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster skickats på...
-
Små effekter av Bilpoolsutredningens förslag
Svensk Kollektivtrafik ställer sig i sitt remissvar positiv till Bilpoolsutredningens förslag om att kommunerna ska ges möjlighet att reservera parkeringsplatser för delningsfordon på allmän...
-
Skrivelse: Inbjudan till dialog med Folkhälsomyndigheten
Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har skickat en gemensam skrivelse till Folkhälsomyndigheten angående kollektivtrafikens kommunikation vid anpassningen av smittskyddsåt...
-
Positivt förslag om förlängning av smittskyddsåtgärder
Under semestrar och skollov brukar det långväga resandet öka, vilket kan öka risken för trängsel. För att minska risken för smittspridning ställer sig Svensk Kollektivtrafik positiva till förslaget...
-
Promemoria om Avgift vid prövning av en tvist vid Allmänna reklamationsnämnden
Remissvar rörande promemoria om Avgift vid prövning av en tvist vid Allmänna reklamationsnämnden och en ny möjlighet till omprövning.
-
Svensk Kollektivtrafiks remissvar angående promemorian Fortsatt giltighet av covid-19-lagen
För att förhindra smittspridningen ställer sig Svensk Kollektivtrafik positiv till förslaget om att förlänga giltigheten av den tillfällig covid-19-lagen till sista januari 2022, men samtidigt anse...
-
Översyn av riksintressen hotar järnvägsförsörjningen
Regeringen har gett i uppdrag åt ett antal myndigheter, bland annat Trafikverket, att göra en översyn av sina respektive anspråk på områden av riksintresse. Motivet för uppdraget är att öka den...
-
Höjda banavgifter minskar jämlikheten
Höjda banavgifter kommer att minska jämlikheten i samhället. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i remissvaret angående Jämlikhetskommissionens betänkande En gemensam angelägenhet.
-
Otillräckliga förslag för att effektivisera överprövning av offentliga upphandlingar
Svensk Kollektivtrafik bedömer inte att de åtgärder som finns i regeringens förslag rörande effektivare överprövning av offentliga upphandlingar kommer att leda till att upphandlingsmål avgörs...
-
Transportstyrelsens förslag till föreskrifter och allmänna råd om egenskapskrav
Svensk Kollektivtrafiks har svarat på Transportstyrelsens remiss om förslag till föreskrifter och allmänna råd om egenskapskrav för vägar, gator, spårvägar och tunnelbanor.
-
Remissvar angående Promemorian Reduktionsplikt för bensin och diesel – kontrollstation
Svensk Kollektivtrafik ser positivt på reduktionsplikten som ett kraftfullt verktyg för utsläppsminskningar och ett klimatsmartare Sverige. Det är dock inte primärt ett verktyg för kollektivtrafike...
-
RKM-trafiken måste undantas från smittskyddsåtgärder för den långväga trafiken
Kollektivtrafik som bedrivs i enlighet med kollektivtrafiklagen måste undantas från reglerna om att den som bedriver eller organiserar kollektivtrafik med en linjesträckning som överstiger 150...
-
Prioritera mer pengar till länsplanerna
För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft, öka kollektivtrafikresandet och minska klimatutsläppen anser Svensk Kollektivtrafik att länsplanerna ska ha mycket hög prioritering och ökas mer ä...
-
Justerad förmånsbeskattning underlättar för kollektivtrafikresenärer
Svensk Kollektivtrafik ställer sig positivt till Finansdepartementets förslag på en justering av schablonberäkningen för att fastställa värdet av bilförmån. Årskort och månadskort till kollektivtra...
-
Regeringens förslag kan ge dubbelbestraffning
Regeringens fördelningsförslag av pengar för 2021 års pandemikompensation riskerar att göra en utmanande situation än värre, då man vill bestraffa de RKM som inte klarar av att upprätthålla 2019 år...