Här finns våra aktuella remissvar samlade. Remissvar från tidigare år hittar du i vårt remissarkiv till vänster.
-
Ros och ris för tvistlösningar
Det är positivt att konsumenter i rollen som passagerare har möjligheter att få tvister prövade med grupptalan. Det är däremot mindre bra att delar av Justitiedepartementets förslag ger möjlighet...
-
Prioritera kollektivtrafikfrågor i energiforskningen
Det behövs innovations- och forskningsinsatser både kring kollektivtrafikens bidrag till minskade klimatutsläpp och kring robustheten i ett elektrifierat transportsystem. Det skriver Svensk...
-
Mer forskning om kollektivtrafik, tack!
Klimatfrågor, arbetsmarknad, utbildning och externa hot – kollektivtrafiken har en viktig roll i utvecklingen av alla dessa områden och för att kunna bidra ännu mer behövs både forskning och...
-
"Våra medlemmar ska inte agera gränsvakter"
Det är inte rimligt att transportörer ska utföra polisiära uppgifter och att berörda regionala kollektivtrafikmyndigheter dessutom ska stå för kostnaderna för detta och till detta riskera höga...
-
Bra med gemensam redovisning för EU-utsläpp – men glöm inte synkroniseringen
Det är positivt med gemensam metod och redovisning för transporttjänsters utsläpp av växthusgaser, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar gällande kommissionens förslag till Europaparlamen...
-
Tillåt längre bussar
Det är positivt med ökade tillåtna maxvikter för att möjliggöra för ny teknik utan att behöva tumma på övriga funktioner som behövs för en attraktiv busstrafik, men det krävs ett större grepp vad...
-
Lyft RKMs ansvar att utveckla den regionala tågtrafiken
Nuvarande process för kapacitetsfördelning på järnväg är alltför kortsiktig och ineffektiv. Därför behövs ändringar i regelverken som möjliggör stärkt planeringssamverkan mellan RKM, tågoperatörer...
-
Regeringens förslag ökar utsläpp med 6 miljoner ton
Svensk Kollektivtrafik ställer sig negativ till Finansdepartementets förslag om sänkt skatt på bensin och diesel. Bilresor drivna med fossila drivmedel ska inte gynnas då samhället och transportsek...
-
Kraftigt ökade kostnader för RKM i Transportstyrelsens förslag
Transportstyrelsens förslag på årliga avgiftsändringar kan innebära stora kostnadsökningar för RKM. Höjningarna har även generellt i många fall stor ekonomisk påverkan på branschen. Det skriver...
-
Svensk Kollektivtrafik negativ till sänkningen av reduktionsplikten
Regeringens och Sverigedemokraternas förslag om sänkt reduktionsplikten för bensin och diesel till sex procent för 2024–2026 och att slopade reduktionsnivåerna för 2027-2030 kommer att minska...
-
Skrivelse: Vänta med att ta bort elbusspremien för stadsbussar
Svensk Kollektivtrafik är mycket kritiska till regeringens beslut att ta bort elbusspremien för stadsbussar (klass I-bussar) och att begränsa premien till förortstrafik inom län, länsgränsöverskrid...
-
Premiera inte fossila drivmedel
Samhället i stort och transportsektorn i synnerhet behöver ställa om till både hållbara och transporteffektiva färdsätt och drivmedel.
-
Bra med skärpta koldioxidnormer
Europeiska kommissionen föreslår nya skärpta EU-mål för koldioxidutsläpp från nytillverkade tunga vägfordon, bland annat bussar. Svensk Kollektivtrafik ser positivt på skärpta normer i sitt...
-
Promemorian EU:s nya förordning om upphandlingsannonser
Promemorian handlar om EU-kommissionens fastställande av standardformulär för offentliggörande av meddelanden om offentlig upphandling.
-
Sänk körkortsåldern för yrkesförare
Likställ reglerna för körkortsbehörigheterna för taxiförare, bussförare och lastbilsförare, bland annat vad gäller ålderskrav, ta bort 50-kilometers-begränsningen för unga bussförare och låt alla s...
-
Ta bort stationsavgiften för tågtrafik på Arlanda
Stationsavgiften på Arlanda ska tas bort eller finansieras av staten. Den strider mot villkoret god tillgänglighet som innebär att ”Flygplatsen ska verka för att göra det möjligt för medborgare och...
-
20 miljoner i elstöd räcker inte som maxbelopp
Svensk Kollektivtrafik avvisar Klimat- och näringslivsdepartementets förslag att 20 miljoner ska vara maxbelopp för elstödet till företag.
-
Konsekvensutredningar kräver bättre kalkyler
Svensk Kollektivtrafiks remissvar gällande Finansdepartementets promemoria om Bättre konsekvensutredningar.
-
Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort
I dag skattesubventionerar staten förmånsbilister med miljöbil och personer som fått cykel som löneförmån. Nu föreslår Finansdepartementet att även elektricitet vid laddning av personbil ska...
-
Alltför svaga klimatförslag från Trafikanalys
Många av förslagen som Trafikanalys presenterar i sin rapport om transportsektorns klimatomställning är alltför svaga. Dessutom saknas förslag som leder överflyttning från bil till kollektivtrafik...
-
Konkreta klimatförslag till regeringen
Förslagen i utredningen kring lokal och regional klimatomställning inför den klimatpolitiska handlingsplanen är inte tillräckligt kraftfulla.
-
Bra målstruktur för ökat cyklande – gör likadant med kollektivtrafiken
VTI har tagit fram en välskriven och välbehövlig rapport om målstruktur för att öka cyklandet i Sverige och motsvarande rapport borde kunna tas fram för kollektivtrafik för att få en tydlig och sta...
-
Ekonomiskt stöd för nationellt biljettsystem
Trafikverket fick i regeringens uppdrag att föreslå utformning av ekonomiskt stöd för att utveckla regionala biljettsystem för ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter. Svensk...
-
Kritik mot regeringsförslag om sänkt drivmedelsskatt
Skatt på bensin och diesel ska inte sänkas, inte ens tillfälligt. Det försämrar förutsättningar för att göra hållbara resval, ökar utsläppen och ökar bilens konkurrenskraft gentemot kollektivtrafik...
-
Massiv kritik mot att behålla reseavdraget
Regeringens förslag om att behålla och höja reseavdraget för bilpendlare kommer att öka kostnaderna för fusk och fel till 3,1 miljarder kr per år, minska kollektivtrafikandelen, öka klimatutsläppen...
-
Ta bort stationsavgiften på Arlanda flygplats
Ta bort stationsavgiften på Arlanda Central, eller så ska staten finansiera den fullt ut. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i remissvaret angående Arlanda flygplats – en plan för framtiden (Ds...
-
Smartare passagerarregler både möjligt och nödvändigt
Den svenska lagen måste komma närmare de europeiska passagerarförordningarna. Det är nödvändigt för att öka enkelhet och trygghet för resenären och skapa en rationellare och kostnadseffektivare...
-
Avgiftsmodellen måste skapa balans mellan parterna
Svensk Kollektivtrafik ställer sig bakom de förslag som redovisas i Trafikverkets rapport rörande Inriktning kvalitetsavgifter men det kräver en konsekvensanalys för alla berörda parter, inklusive...
-
Sverige måste bli ett transporteffektivt samhälle
För att klimatmålen ska kunna uppnås måste Sverige bli ett transportpolitiskt samhälle, där trafikarbetet med bil, lastbil och flyg minskar och andelen kollektivtrafik, gång och cykel ökar.
-
Lättare att kolla berättigad student
Det måste bli lättare att kontrollera vem som är berättigad student. Det sammanfattar Svensk Kollektivtrafiks remissvar till Universitetskanslerämbetet.
-
Goda förslag för att nå 1,5-gradersmålet
För kollektivtrafiken är det viktigt att Sverige verkar aktivt för att de rena och höginblandade biodrivmedlens ska ha fortsatt skattebefrielse och att de ses som hållbara drivmedel inom EU. Därför...
-
Förslag om passageavgift skapar oförutsägbarhet
Svensk Kollektivtrafik avstyrker Trafikverkets föreslagna ändringar om passageavgift vid omledning av tåg i Järnvägsnätsbeskrivningen.
-
Glöm inte att räkna med fusket
Svensk Kollektivtrafik håller med Finansdepartementets förslag i pm:et om utökad skattelättnad för arbetsresor. Däremot finns det brister i promemorians konsekvensanalys.
-
Transportstyrelsens förändrade prislista
Varje år skickar Transportstyrelsen ut ett remissförslag på förändringar i sin prislista för tillsyn och registervård. Även i år svarar Svensk Kollektivtrafik att det inte är rimligt att föreslå at...
-
Ändrad tidplan riskerar att påverka hela kollektivtrafiksystemet
Trafikverkets förslag på ändring av tidplan för tidtabellerna i T23 riskerar att få långtgående konsekvenser för branschens aktörer och riskerar att skada resenärernas förtroende för kollektivtrafi...
-
Bristande förslag om upphandlingstillsyn
I Finansdepartementets pm om att skapa en effektivare upphandlingstillsyn föreslås att Konkurrensverket ska ges utökade sanktions-och utredningsmöjligheter vid tillsynen över bland andra lagen om...
-
Folkhälsomyndighetens konsekvensutredning
Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m. samt myndighetens föreskrifter och allmänna råd om smittskyddsåtgärder mot sjukdomen covid-...
-
Inspel: Så här vill branschen fördela biljettstödet
Trafikverket har av regeringen fått i uppdrag att föreslå hur ett ekonomiskt stöd till regionerna ska utformas för att de ska kunna utveckla och samordna sina biljettsystem. I ett inspel till...
-
Parkeringsförbud för elsparkcykeln på gångbanan
Förslaget om förbud att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar är positivt. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar rörande...
-
Premiera kollektivtrafiken istället för att sänka skatt på bensin
Skatt på bensin och diesel ska inte sänkas, inte ens tillfälligt, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar rörande Finansdepartementets promemoria. Att premiera och göra bilresande billigare...
-
Transportörer ska inte utföra ID-kontroller
Svensk Kollektivtrafik motsätter sig förslaget om att transportörer ska genomföra identitetskontroller. Vi anser att identitetskontroller ska utföras av polisen. Det är inte rimligt att transportör...
-
Ändra reglerna för B-körkort för att säkra miljövänliga resor
För att samhällsviktiga sjuk- eller färdtjänstresor i specialfordon ska kunna köras fossilfritt i framtiden måste regeringen införa en nationell undantagsmöjlighet i svensk lagstiftning. Det framgå...
-
Automatiserade fordon
Svensk Kollektivtrafik bifaller Transportstyrelsens förslag att komplettera ansökan om tillstånd för att bedriva försök med automatiserade fordon med ett utlåtande från någon som är organisatoriskt...
-
Negativa konsekvenser för kollektivtrafiken om Trafikverkets plan genomförs
Trafikverkets förslag på besparingar i den nationella planen leder till negativa konsekvenser för kollektivtrafiken, bland annat sämre underhåll, hastighetsnedsättningar och minskad tillgänglighet....
-
Positivt regeringsbesked i drivmedelsfrågan
Regeringen har meddelat att de inom kort kommer att lämna in en ansökan till EU-kommissionen om fortsatt statsstödsgodkännande för att skattebefria höginblandade flytande biodrivmedel i 10 år.
-
Lyft regional trafik i EU-paketet för grön mobilitet
Glöm inte bort det regionala perspektivet på järnvägen vid de regleringsändringar och översyner som föreslås. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar för EU-kommissionens paket för...
-
Upphävande av kollektivtrafiklagen
Svensk Kollektivtrafik ställer sig positiv till Regeringens förslag om att covid-19-lagen ska upphöra att gälla sista mars istället för sista maj i år.
-
Välj kollektivtrafik för hållbarare tjänsteresor
Det är positivt med fastställda mål om minskade koldioxidutsläpp från statliga myndigheters tjänsteresor och där är kollektivtrafiken är en viktigt alternativ för att nå målen. Det framgår av...
-
Bra att beakta samhällsintressen – men inte för mycket administration
Svensk Kollektivtrafik ställer sig bakom Finansdepartementets promemoria om samhällsintressen vid offentlig upphandling.
-
Positivt förslag om reseavdraget
Regeringens förslag om ersätta reseavdraget med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion, som skickats ut på remiss, kommer att öka kollektivtrafikandelen, höja biljettintäkterna,...
-
Gärna mobilitetstjänster men lös parkeringenproblematiken
Det är positivt med mobilitetstjänster och att eldrivna enpersonsfordon blir en del av det totala utbudet av kombinerbara transporttjänster till resenärerna. Samtidigt måste det understrykas att en...